Start med at smelte smør, farin og sirup i en gryde - men det må ikke koge.
Hak mandler og sukat groft.
Tag gryden af blusset og lad det køle en smule af. Tilføj potaske (rørt op i koldt vand). Rør det grundigt sammen.
Tilføj krydderierne, grofthakkede mandler og sukat. Rør det sammen.
Når blandingen er lunken, tilsættes hvedemel. Rør det sammen.
Fordel dejen på 3 (eller 4) stykker bagepapir som 'pølser'. De må ikke være for tykke. Rul bagepapiret om pølserne og kom det i køleskabet natten over.
Dagen efter tændes ovnen på 160 grader almindelig ovn.
Skær dejen i tynde skiver og placer dem på en bageplade med bagepapir. Bages i cirka 12 minutter, alt efter hvor tykke brunkagerne skæres. De er færdige, når mandlerne bliver lysebrune.
Lad brunkagerne køle af på en bagerist. Når de er helt kolde, kommes de i en helt tæt kagedåse.