Opløs gær i vand i en skål.
Tilsæt salt, sukker, græskarkerner, kanel, kardemomme, olie og grove havregryn.
Tilsæt groftrevne (eller finthakkede) æbler og æg.
Tilsæt nu mel lidt efter lidt. Dejen skal være fast - men må ikke være tør (dvs. gerne lidt klistret).
Tilsæt grofthakket chokolade og ælt kort igen.
Lad dejen hæve i en time ved stuetemperatur med et klæde (eller en pose) over.
Når bollerne er hævet, tændes ovnen på 200 grader (ikke varmluft).
Kom bagepapir på en bageplade. Form bollerne i hænderne eller med en ske. Placer dem på bagepladen.
Pensl bollerne med et sammenpisket æg og drys med perlesukker.
Når ovnen er varm sættes bollerne ind.
Bollerne skal bages til de er gyldne. I min ovn svarer det til ca. 20 minutter, men hold øje med dem - der er forskel på ovne!
Spises lune med smør på.
De boller du ikke får spist, fryses ned - så er der lækre boller til en anden dag.