Start med at opløse gær i koldt vand. Jeg bruger min røremaskine.
Tilsæt sukker, salt og olie. Tilsæt nu mel og lad dejen ælte i cirka 10 minutter, til den er blank og sammenhængende. Dejen skal være lidt klistret, men ikke flydende. Lad dejen hæve et lunt sted i cirka 1 time med et fugtigt klæde over.
Frøsnappere
Tænd ovnen på 180 grader alm. ovn.
Kom mel på køkkenbordet.
Vend dejen ud på bordet og drys lidt mel på den. Rul dejen ud med en kagerulle, så den danner en rektangel.
Smør pikantost ud på hele dejen.
Tag den øverste 1/3 af dejen og træk den ned til midten af dejen. Tag nu den nederste del og læg over dejen, så dejen er i 3 lag.
Med en kniv eller dejskærer deles dejen nu i strimler på cirka 2-3 cm. Hver strimmel deles nu på midten, men lad den øverste cm være. Sno nu de to strimler sammen (lidt som når man fletter). Sno dejstrimlen med begge hænder og placer den på en bageplade beklædt med bagepapir. Gør dette med alle strimblene. Lad dejen hæve i cirka 20 minutter.
Pensl dejen med sammenpisket æg og drys med sesam og birkes.
Bag frøsnapperne i 20-22 min midt i ovnen. Hold øje med dem, der er forskel på ovne.
Velbekomme.
Notes
Tip: Frøsnapperne kan sagtens fryses. Frys dem ned mens de stadig er lidt lune. De kan spises optøet fra frys, men er bedst hvis de lunes i ovnen eller i mikroovnen.