Start med at opløse gær i vandet.
Tilsæt sukker, salt, hvedemel og rugmel. Ælt det sammen - jeg brugte min røremaskine.
Tilsæt smør skåret i mindre tern. Tilsæt også groftrevet gulerod og æg.
Ælt nu dejen til den er smidig. Den skal være en smule klistret, men ikke flydende. TIlsæt mere mel, hvis den er for våd. Dejen blev æltet i cirka 10 minutter på min røremaskine.
Kom et klæde over dejen og lad den hæve i 1 time.
Efter 1 time tændes ovnen på 225 grader (ikke varmluft).
Med en ske formes og placeres bollerne på en bageplade. Alt efter størrelse får jeg mellem 7 meget store boller eller 10 mindre.
Bollerne pensles med æg og drysses med solsikkekerner.
Bages i midten af den varme ovn, til de er gyldne og sprøde i bunden.
Spises lune med smør. Velbekomme.