Start med at blande surdej, gær og koldt vand sammen i en skål.
Tilsæt mel og rør det godt sammen, så der ikke er klumper i. Dejen er tyk som tyk havregrød (dvs. at en er klistret, men ikke flydende. Det må gerne være lidt hårdt at røre i den). Hvis din dej er for flydende, så tilsæt mere mel - der er stor forskel på mel, så tilsæt gerne mere hvedemel. Brug helst hænderne.
Lad dejen stå på køkkenbordet i en time - inden du kommer salt i. Dette kaldes autolyse og er et vigtigt step i fremgangsmåden).
Efter den første time tilsættes 1 lille spsk. salt, ved at drysse salt ud over dejen. Nu skal første foldning laves. Tag fat i dejen med våde hænder og fold hver side ind over dejen.
Kom et viskestykke over dejen og lad dejen stå på køkkenbordet i 30 minutter.
Efter de 30 minutter skal dejen foldes. Dette fortsætter du med i 2-3 timer, til dejen er blank. Det vil sige omkring 4-5 foldninger i alt.
Efter at have foldet dejen fire gange, kommes lidt olivenolie i en skål. Kom dejen i skålen og kom gerne et låg over, eller et vådt viskestykke. Kom dejen i køleskabet natten over. Sæt en elastik eller andet på bøtten (hvis den er gennemsigtig). Så kan du holde øje med, hvor meget dejen vokser.