Tænd ovnen på 200 grader alm. ovn (over-og undervarme).
Skær peberfrugter og chili i halve og fjern kernerne og toppen. Placer dem på en bageplade beklædt med bagepapir med skindsiden opad. Bages til de er blevet lidt mørke (der må gerne være lidt sorte pletter).
Når de stadig er lune kommes de i en frysepose - så er det nemmere at få skrællen af. Lad dem ligge i cirka 10 minutter og fjern det meste af skrællen med fingrene eller en gaffel.
Kom peberfrugter, chili og resten af ingredienserne i en blender eller foodprocessor. Blend til det har en ensartet konsistens. Smag til med salt.
Kom chilipastaen i et skoldet glas og overhæld med olie, for at forlænge holdbarheden. Opbevares i køleskabet.
Notes
Tip: For mere smag kan du riste krydderierne på en tør pande, inden de bruges til chilisaucen.