Kom hvedemel i en skål. Skær smør i små tern og tilsæt til skålen. Smuldr smørret helt fint, som når man laver en mørdej. Det skal ikke hænge sammen, men blot fordeles helt fint – jeg bruger hænderne.
Tilsæt sukker, vaniljesukker, bagepulver, kanel, ingefær og hvid peber. Bland det godt sammen.
Tilsæt æg og sirup og ælt dejen sammen. Den skal ikke æltes længe, men blot samles. Hvis dejen er for tør, kan du tilsætte en smule sirup.
Sæt dejen på køl i 30 minutter.
Imens piskes glasuren med en håndmixer. Del glasuren i det antal portioner, som du vil have af forskellige farver. Vi brugte hvid, lyserød, rød og grøn. Tilsæt pastafarve til hver skål og rør godt rundt. Fordel glasuren i sprøjtepose – gerne med tyl på. Ellers kan du klippe et lille hul i posen.
Tænd ovnen på 200 grader alm. ovn (over-og undervarme).
Når dejen har været på køl, skal den rulles ud.
Kom hvedemel på køkkenbordet og rul dejen ud til cirka 2-3 mm. Dejen hæver ikke, så lav dem ikke for tynde (eller for tykke).
Udstik de figurer du vil have.
Placer figurerne på en bageplade beklædt med bagepapir. Bages i cirka 11 minutter – men hold øje med dem, der er stor forskel på ovne. De er færdige, når de er gyldne i kanten. Hele småkagen skal ikke være gylden.
Træk bagepapiret over på en bagerist og lad dem køle helt af, inden de pyntes.