Start med at skrælle rødbederne og riv dem groft på et rivejern.
Kom gær, vand og salt i en skål.
Rør det hele sammen, til gær er opløst. Helst på en røremaskine.
Tilsæt nu rødbede.
Tilsæt havregryn. Herefter tilsættes mel lidt efter lidt, til dejen er fast men klistret.
Lad dejen æltes på røremaskinen på hurtig hastighed i nogle minutter.
Kom et viskestykke over skålen og sæt dejen til at hæve et lunt sted i en times tid.
Når dejen er hævet, tages dejen med en ske og placeres som boller på en bageplade beklædt med bagepapir.
Tænd ovnen på 250grader varmluft.
Pensles med sammenpisket æg og drysses med græskarkerner.
Når ovnen er varm, sættes bollerne ind i ovnen. Skru ned på 225 grader.
Bages midt i ovnen i ca. 20 minutter. (hold øje med dem - der er forskel på ovne!)