Tænd ovnen på 150 grader varmluft.
Skær tomater i mindre stykker og kom dem i et ildfast fad. Jeg skar de små i halve og de større i mindre stykker.
Overhæld tomaterne med olie, sukker, salt og æblecidereddike. Vend det hele rundt.
Kom fadet i ovnen. Lad tomaterne bage til de har fået farve, vend gerne forsigtigt i dem undervejs. Hvis de bliver for hurtigt mørke, så skru lidt ned for ovnens temperatur.
Når tomaterne er bagte, tages fadet ud og tomaterne køles af.
Kom tomaterne, olivenolie, parmesanost, pinjekerner og hvidløg i en foodprocesser.
Blend / kør til pestoen er blevet blendet sammen - jeg stopper før mit er blevet helt ensartet, for jeg kan godt lide en lidt grovere pesto.
Smag pestoen til med salt.
Kom pesto i et rent glas og stil det i køleskabet.