Start med at flække vaniljestangen og skrab vaniljekornene ud. Smid ikke vaniljestangen ud, den skal du bruge.
Kom sødmælk, piskefløde og den tomme vaniljestang i en gryde. Lad det varme langsomt op under omrøring. Brug gerne et sukkertermometer og varm det op til lidt under 100 grader - eller lige under kogepunktet. Tag det af blusset.
I en skål piskes æggeblommer, vaniljekorn og sukker. Pisk til du får en luftig æggesnaps.
Hæld derefter den varme fløde-blanding forsigtigt ned i æggesnapsen, mens du pisker med piskeriset. Gør det helt forsigtigt.
Hæld derefter hele blandingen over i gryden og varm det langsomt op under konstant omrøring, til du når en temperatur på omkring 82 grader. Det skal endelig ikke koge.
Lad din ismasse køle af i 30 minutter i køleskabet og kom den derefter i en ismaskine.
Når isen er færdigrørt på ismaskine, har den konsistens som softice. Kom isen i en lille form (med låg) og kom det i fryseren et par timer.
Så er der serveret.