Start med at tænde ovnen på 200 grader varmluft.
Kog mandlerne i en gryde med vand i 3-5 minutter. Hæld koldt vand over dem og smut derefter skallen af dem. Rist nu mandlerne i ovnen til de er tørre og en smule gyldne. Lad dem køle af.
Tag korn ud af vaniljestangen og bland det med en smule af sukkeret.
I en skål røres vaniljesukkeret, sukker og smør sammen. Du kan også hurtigt piske det sammen med en håndmixer. Tilsæt æg og rør igen. Dejen skal ikke piskes luftig, men blot røres sammen til det er blandet.
Kom de afkølede mandler i en blender eller minihakker. Blend mandlerne med halvdelen af melet, så du får lavet fint mandelmel.
Bland mandelmel, hvedemel og smørblandingen sammen.
Tag halvdelen af dejen og kom det i en sprøjtepose. Jeg bruger dobbeltlag sprøjteposer og en stjernetyl.
Tryk dejen ud på en bageplade beklædt med bagepapir. De første kan godt være lidt hårde at trykke ud.
Bag én plade ad gangen i 8-9 minutter, til de er gyldne. De bliver sprøde, når de køler af. Lad dem køle af på en bagerist.
Bag den sidste plade vaniljekranse derefter. Opbevar de helt afkølede småkager i en lufttæt kagedåse.