Start med at opløse gær i lun mælk. Jeg bruger min røremaskine.
Tilsæt sukker, æg, salt og kardemomme.
Tilsæt hvedemel. Start med 500g. Rør dejen i et par minutter.
Tilsæt nu det bløde smør.
Ælt/rør dejen til den er blank og ensartet. Allerhelst til den slipper skålens kanter. Dejen må gerne være klistret, men ikke våd - så skal du tilsætte mere mel.
Lad dejen hæve et lunt sted i 1 time med et klæde over - eller allerhelst i en lufttæt bøtte.
Efter 1 time er det tid til at forme hvederne.
Kom dejen ud på et bord. Jeg kommer ikke mel på bordet, da smør i dejen gør at de ikke klistrer fast til min bordplade. Del dejen i 12 lige store stykker (de skal veje cirka 90g).
Hver dejklump foldes nu med enderne/siderne ind mod hinanden, så hveden bliver mere ensartet. Placer bollen på køkkenbordet (hvor der ikke er for meget mel). Stram nu dejen op, ved at køre din hånd i cirkler rundt om hveden. Alternativt kan du blot forme hvederne runde som du plejer.
Placer hvederne i en bageform med bagepapir. Der skal være cirka 1,5 cm mellem dem. De hæver ind i hinanden. Lad dem nu hæve i 30 minutter et lunt sted. For bedre hævning, kan du sætte formen ind i en kold ovn. Placer et fad med kogende vand i bunden af ovnen - så hæver hvederne med damp. Hold dog øje med dem, de må maks hæve til dobbelt størrelse.
Imens hvederne hæver tændes ovnen på 200grader alm. ovn (hvis du hæver med damp, så tag dem ud efter 20 minutter og tænd ovnen).
Efter 30 minutter placeres bagepladen i midten af ovnen. Bages i cirka 12-14 minutter (hold øje med dem - der er forskel på ovne).
Serveres lune (og ristede) med smør.