Kom dadler og 4 dl mælk i en gryde. Kog det sammen i 15 minutter. Lad det køle lidt af og blend det derefter sammen i en kraftig blender. Hæld det i en skål og sæt det på køl.
Kom æggeblommer i en skål og rør dem sammen med en gaffel. Sæt til side.
Kom 2 dl mælk, 2,5 dl piskefløde, vaniljesukker og kakao i en gryde. Varm det op under omrøring, til der dannes små bobler og det simrer. Tag det af blusset.
Hæld flødeblandingen i æggeblandingen i en tynd stråle under konstant omrøring.
Hæld derefter blandingen tilbage i gryden. Varm det op under konstant omrøring til det har konsistens ala sovs og danner små bobler i overfladen. Tag det af blusset.
Bland dadelcremen i og pisk det godt sammen med et piskeris. Lad blandingen køle lidt af, før det tilsættes i en ismaskine.
Lad ismaskinen køre i cirka 1 time. Hæld derefter isen i en beholder og sæt i fryseren et par timer.
Tag isen ud 10 minutter før servering.